Witamy!

Serdecznie witamy uczniów uczęszczających do szkół w gminie wiejskiej Gorzyce, ich rodziców, opiekunów i nauczycieli!

Strona internetowa projektu „Szkoły na plus – kompleksowe programy rozwojowe dla 7 szkół podstawowych w gminie wiejskiej Gorzyce w woj. śląskim” jest pomyślana jako źródło informacji o tym, jakie działania aktualnie przeprowadzamy, oraz jako kompendium wiedzy dla Was, uczniów.

Na stronie nie zabraknie najświeższych informacji, a także pomocy dydaktycznych i wskazówek dla opiekunów.

 

Projekt matematyczno-przyrodniczy

Zajęcia matematycznotechniczne część  techniczna z
projektu Szkoły na plus odbywały się w poniedziałki i
prowadzone były przez p. Anite Brocką. Głównym celem zajęć  było
wprowadzenie uczniów w zagadnienia techniczne występujące w otoczeniu i
środowisku oraz rozbudzenie zainteresowań technicznych. Na zajęciach 
uczniowie nabywali umiejętności manualne i poznawcze,które wzbudzały
wyobraźnię  techniczną, kreatywność. Nabyte umiejętności techniczne
uczniowie wykorzystają w życiu codziennym. Podczas zajęć praktycznych uczestnicy poznali metodę
wykonywania kwiatów z krepiny, wyplatania koszyków z wikliny, wykonywali
kartki okolicznościowe metodą qulilingu,tworzyli i ozdabiali torebki
papierowe. Dodatkowo uczniowie poznali elementy  krawiectwa  szyjąc
maskotki oraz wykonując haft matematyczny.

 

Relacje naszych uczniów z zajęć:
Martyna Kowalska: Dzięki zajęciom mogę wykorzystać umiejętności
tworzenia torebek na każdą okazję.
Natalia Grzesiek: Zajęcia dały mi możliwość przyjemności szycia
maskotki dla młodszego brata.
Magdalena Kasparek Dzięki tym zajęciem mojej mamie sprawiłam
przyjemność, wręczając kwiatek wykonany  z krepiny. 
Justyna Kozieł. Na zajęciach poznałam metodę haftowania–
haftem matematycznym.
Anita Brocka: Wiele satysfakcji dały mi zajęcia,  na której całą
grupą wykonaliśmy koszyk z wikliny.

 

Wycieczka do Krakowa „Gdy pytasz mnie czym Ojczyzna jest odpowiem: czyś chociaż raz chodził po rynku w Krakowie, czyś widział Wawel, komnaty, krużganki, miejsca gdzie przeszłość dodaje Ci sił”
     Na słowa  piosenki słynnego Marka Grechuty, uczniowie naszej szkoły
biorący udział w projekcie na pewno odpowiedzą TAK. Podczas sobotniej
wycieczki Krakowa poszerzyli swoja wiedzę historyczną, słuchając panią
przewodnik podczas zwiedzania Zamku Królewskiego na Wzgórzu Wawelskim
przy lewym brzegu Wisły, Katedry najważniejszego kościoła w Krakowie,
miejsca pochówku wielu królów Polski (m.in. królowie Stefan Batory,
Władysław IV Waza, Zygmunt II August, August II Mocny, Zygmunt III Waza
czy 
Jan Kazimierz Waza.), biskupów oraz znanych i wybitnych osób jak Adama
Mickiewicza czy Juliusza Słowackiego. Kolejnym punktem  programu był 
spacer z przewodnikiem po krakowskim rynku,wysłuchanie hejnału z wieży
Kościoła Mariackiego, Sukiennice. 

                                                                           
      opiekunowie: A. Brocka, M. Hajok

SPEKTAKL W TEATRZE ATENEUM

Uczestnicy projektu „Szkoły na Plus” obejrzeli dzisiaj spektakl w reżyserii Krystyny Jakóbczyk zatytułowany „Piękna i Bestia”.

Głównym bohaterem spektaklu był kupiec Hieronim, który wracając z dalekiej podróży, trafił w gościnę do dziwnego zamku. Mężczyzna, chcąc sprawić przyjemność swej najmłodszej córce – Pięknej, zerwał z zakazanego krzewu kwiat pąsowej róży. Cena, jaką musiał zapłacić za złamanie zakazu okazała się ogromna – kupiec zmuszony został do oddania  swej córki pod opiekę Bestii.

Ta niezwykle ciekawa, pełna humoru opowieść zaciekawiła wszystkich widzów, którzy z zapartym tchem śledzili losy Pięknej i Bestii. Niezwykle atrakcyjna scenografia oraz drobiazgowo dopracowane kostiumy cieszyły oczy, natomiast dostosowana do nastroju muzyka stanowiła wręcz balsam dla uszu nawet najbardziej wytrawnych słuchaczy.

 

 Ostatnie zajęcia Koła Teatralnego

Zajęcia teatralne z projektu   „Szkoły na plus”  zakończone!  Głównym  efektem  naszej pracy  jest  spektakl  „Kiedy  będę  dorosły”. Będzie  on pokazany  podczas  Szkolnego Dnia Teatru. Na ostatnim spotkaniu  nie  zabrakło  pożegnalnego tortu  ozdobionego dwoma maskami teatralnymi. Na naszych twarzach  gościła radość  (tyle  wspaniałych   wrażeń  pozostaje  w naszych sercach) oraz smutek (to już  koniec). Wracać pamięcią  będziemy  do tych spotkań,którym towarzyszył śmiech, gwar, twórczy hałas … no i  marchewki!

Zdjęcie0007

Co   zrobić, by  polubić  marchewkę?
Otóż  jest  na  to  rada. Wystarczy przyjść  na   zajęcia  teatralne. Wszyscy   uczestnicy  tych zajęć  stali się  „smakoszami ”  marchewki. Najpierw  to zdrowe warzywo  służy  do ćwiczeń dykcyjnych,  a potem szybciutko znika z ust  i  …..już w brzuszku! Pycha!
20150307_111227

Dwumetrowa ilustracja ogrodu dziadka (Grupa wsparcia humanistycznego)

Ogród dziadka zaczynał się za rogiem przy zagrodzie kurnika i z jednej strony ciągnął się aż do rzeki, a z drugiej do drogi, która prowadziła do wsi. Ogród był taki piękny i zadbany, że wyglądał jak park. Od strony rzeki dziadek miał rząd jabłonek, a w głębi niewielką winnicę. Reszta podzielona została na regularne pasy, pomiędzy którymi przebiegały małe kanaliki z wodą, służące do nawadnia. A każdy skrawek ziemi uprawiany były w inny sposób, w zależności od pory roku: była tam marchew, sałata, kapusta, ziemniaki, cebula i inne rodzaje warzyw.

IMG_3082

Tak zarysowany został świat przedstawiony utworu „Mój dziadek był drzewem czereśniowym” Angeli Nanetti. Uczestnicy grupy wsparcia humanistycznego „Szkoły na plus” na dzisiejszych zajęciach opracowali dwumetrowy plan opisywanego ogrodu. Pracowali niezwykle żmudnie, odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach nawet najmniejszy elementy.  Ilustracja zachwyca zarówno rozmiarem, jak i oryginalnością wykonania.

IMG_3083

Drodzy Uczniowie,

najserdeczniej dziękuję Wam za Wasz trud.

Zuzanna Krótki

IMG_3057

IMG_3066IMG_3068

 

 

Jak zdobyć czarodziejską piszczałkę? (Grupa rozwoju humanistycznego)

Storm otrzymała od umierającej matki niezwykłą piszczałkę, mającą moc władania ludzkimi sercami. Niestety pewnego dnia wilkołak doktor DeWilde odebrał ją dziewczynce. Planował podporządkować sobie ludzi i wykorzystać ich do niewolniczej pracy. Storm postanowiła udaremnić jego zamiary. Stanęła do ostatecznej walki.

IMG_3050IMG_3048

Jej zmagania przedstawili uczestnicy grupy rozwoju humanistycznego Szkoły na Plus, którzy na zajęciach przygotowali dwie gry planszowe. Najpierw uczennice przy pomocy nauczyciela wypisały z fragmentu książki Lyn Garden „Wiejemy do lasu” bohaterów utrudniających zdobycie instrumentu lub go strzegących, miejsca i przedmioty niebezpieczne oraz sytuacje przyśpieszające lub opóźniające zdobycie piszczałki. Następnie dziewczyny przygotowały instrukcję oraz schemat planszy.

Głównym, a jednocześnie najbardziej emocjonującym, celem zajęć była jednak rozegrana przez uczennice  partia gry planszowej. Uczestniczki były niezwykle zaangażowane w cały projekt, rzetelnie przygotowywały się do zajęć, za co im najserdeczniej dziękuję.

IMG_3000IMG_2999

Zuzanna Krótki

 

 

MODEL UKŁADU SŁONECZNEGO NA ZAJĘCIACH Z PRZYRODY
30.01.2015 r. uczestnicy projektu Szkoła na Plus  w ramach zajęć przyrodniczych własnoręcznie wykonali model przedstawiający budowę naszego Układu Słonecznego. Makieta ta składała się ze Słońca i krążących wokół niego 8 planet.  Uczniowie pracowali sumiennie, a ich zaangażowanie było ogromne! Przygotowywanie projektu stanowiło dla uczniów (i nie tylko dla nich) prawdziwą frajdą, która przerodziła się w wielką satysfakcję ze zdobytej wiedzy.
Model naszych uczniów zachwyca swą oryginalnością.
20150130_15030420150130_14515520150130_143651
DZIĘKUJE WAM ZA TĘ PRACĘ –  WASZ NAUCZYCIEL PRZYRODY (Marzena Hakoj)

 

PRAWDZIWI GRACZE UNIKAJĄ DOPALACZY! Obejrzyj film, kręcony w 2012 roku. Aktorami są nasi absolwenci.

Życzymy Wam bezpiecznych ferii!

Drodzy Uczniowie,

niebawem ferie zimowe, które trwać będą od 2.02.2015 r. do  13.02.2015 r. W tym, jakże wspaniałym dla Was czasie, życzymy Wam pogodnych ferii zimowych i udanego wypoczynku po trudach ciężkiej, kilkumiesięcznej pracy!

images

Pamiętajcie jednak o kilku niezbędnych, dobrze Wam znanych zasadach bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie zjeżdżamy na sankach w pobliżu dróg – także tych rzadko uczęszczanych. Zwracamy uwagę, czy zachowana jest bezpieczna odległość do najbliższej ulicy. Skąd możemy mieć pewność, że wyhamujemy na czas, widząc zbliżający się samochód?
  • Rzucając się śnieżkami, nie łączymy miękkiego śniegu z kawałkami lodu czy kamyczków. Staramy się nie celować w twarz drugiej osobie, żeby nie uszkodzić komuś oka. Nigdy nie rzucamy śnieżkami w nadjeżdżające samochody – zaskoczony kierowca może stracić równowagę i spowodować wypadek.
  • Na łyżwach jeździ się tylko w wyznaczonych miejscach. Stawy, jeziora czy rzeki, nawet jeśli pokryte są (z pozoru!) grubą warstwą lodu, nie są bezpiecznym miejscem do zabawy. Lód w każdej chwili może się załamać!
  • Place budowy to nie miejsce na zabawę. Pokryte śniegiem kopce kuszą i zachęcają do gonitwy, jednak nigdy nie możemy być pewni, czy warstwa białego puchu nie kryje szczelin lub głębokiego, źle zabezpieczonego, dołu.pobrany plik
  • Zjeżdżając na nartach czy sankach, pamiętamy o obowiązujących na stokach przepisach i zasadach bezpieczeństwa. Warto też zapoznać się z dekalogiem narciarskim, opracowanym przez GOPR (bezpiecznystok.pl).
  • Nie doczepiamy sanek do samochodu. Źle zabezpieczony kulig może stwarzać duże zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa.
  • Nie gramy w „hokeja na lodzie” na ulicy. Zajęci zabawą, możemy nie dostrzec w porę nadjeżdżającego z nadmierną prędkością samochodu.
  • Pamiętamy, że w zimowe dni kierowcy mają ograniczoną widoczność, a samochody potrzebują dłuższego czasu hamowania. Nie przebiegamy przez ulicę. Nie przechodzimy w miejscach niedozwolonych. Pamiętamy też, by doczepić do rękawa lub plecaka elementy odblaskowe.
  • Widząc zwisające z dachów sople, nie strącamy ich patykami lub kamieniami. Informujemy o nich osobę dorosłą.
  • Uważamy na źle zabezpieczone konstrukcje ze śniegu. Dach igloo, w momencie odwilży, grozi zawaleniem
    i przysypaniem nas. O nieszczęście nietrudno.

Projekt edukacyjny UNICEF „Szkoła z prawami dziecka”

 

W roku szkolnym 2013/14 nasza szkoła przystąpiła do projektu edukacyjnego UNICEF „Szkoła z prawami dziecka”. Celem projektu było zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka i uświadomienie im znaczenia ich praw w życiu codziennym. W ramach akcji uczniowie wzięli udział w cyklu lekcji poświęconych prawom dziecka. W oparciu o podręcznik przygotowany przez UNICEF dzieci dowiedziały się, czym są prawa dziecka, jak należy rozumieć zapisy konwencji o prawach dziecka oraz jak przekładają się one na ich codzienne życie. Co więcej, uczniowie wybrali osobę, która ich zdaniem wyróżnia się w propagowaniu praw dziecka. Koordynato akcji, p. Edyta Szulik, przygotowała przedstawienie teatralne o prawach dziecka, w którym wystąpili uczniowie obecnych klas szóstych. Po przedstawieniu uczniowie wręczyli pani dyrektor dyplom i gwiazdę „Szeryfa Praw Dziecka”. Podsumowując, udział w akcji w znaczący sposób przyczynił się do wzrostu świadomości uczniów na temat ich praw.

 POMAGAMY ZWIERZĘTOM

Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie włączają się we wszystkie akcje, których celem jest pomaganie innym. Tym razem uczniowie wsparli akcję pomagania zwierzętom z pobliskiego przytuliska w Wodzisławiu Śląskim. Dzięki darom uczniów udało zebrać się karmy dla psów i kotów, koce oraz obroże. Wszystkie zebrane dary z pewnością pomogą zwierzętom w przytulisku przetrwać ciężki dla nich okres zimy. Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy zaangażowali się w akcję! Koordynatorkami akcji były p. Edyta Szulik i p. Marzena Hajok.

DSC_0235

Dziecko w sieci

laptop_computer_connected_to_the_internet_0521-1004-3015-4749_SMU

POBIERZ: dziecko w sieci (1)

Internet nie jest sam w sobie niebezpieczny ani zły, ale źli ludzie mogą go wykorzystywać w niewłaściwy sposób (podobnie, jak każdą inną rzecz stworzoną przez człowieka). Właśnie tacy ludzie zagrażają Ci w Sieci.

Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie.

Najczęstsze zagrożenia, na jakie narażone są dzieci w Internecie:

kontakt z treściami pornograficznymi

kontakt z materiałami epatującymi przemocą

kontakt z pedofilami

uzależnienie od Internetu

kontakt z internetowymi oszustami

nieświadome uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem

konsekwencje finansowe (np. korzystanie z dialerów)

nieświadome udostępnianie informacji (np. numerów kart, adresów, haseł)

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

INFORMACJE – nie udzielaj

Jeśli nie musisz, nie ujawniaj praw­dziwych danych, a jeśli takie infor­macje są wymagane zapytaj rodziców, czy możesz je podać w tej konkret­nej sytuacji.

RiAyAXrLT

NIEZNAJOMI – nie ufaj

Pamiętaj o tym, że tak naprawdę wcale nie znasz osób spotkanych w Sieci, a to, co piszą o sobie, nie musi być prawdą.

TY – odpowiadaj za siebie

Nie zapominaj też, że w każ­dej chwili możesz się wylogować. kiedy coś Cię zdenerwuje lub sprawi, że poczujesz się zakłopotany.

ETYKIETA przestrzegaj

Główne zasady obowiązujące wszystkich użytkowników Internetu:

  1. myśl (!);
  2. nie działaj na czyjąś szkodę;
  3. nie nadużywaj.

RODZICE – ufaj

Jeżeli w Sieci przytrafi Ci się coś, co sprawi, że poczujesz się za­kłopotany, ura­żony albo w jakikolwiek sposób skrzyw­dzony, powiedz o tym właśnie ro­dzicom. Oni będą wiedzieli, co zrobić.

NIEUCZCIWOŚĆ wystrzegaj się

W Internecie można znaleźć mnóstwo materiałów, z których nie można ko­rzystać bez zapłacenia, bo jest to po prostu kradzież, za którą grożą su­rowe kary.

EDUKACJA – ucz się i ucz rodziców

Rodzice wiele Cię nauczyli, teraz Ty możesz zrobić coś dla nich. Pokaż im, jakie możliwości kryją się w Internecie, a na pewno ułatwisz im życie.

TABELA – używaj

Opracuj z rodzicami Umowę doty­czącą korzystania z Internetu. Ich doświadczenie życiowe i Twoja zna­jomość sieci pozwoli Wam ustalić zasady, dzięki którym unikniecie za­grożeń związanych z surfowaniem po Internecie.

Four_People_Working_on_the_Internet_Royalty_Free_Clipart_Picture_100508-149158-138053

PAMIĘTAJ!

Więcej informacji na stronach:

www.dzieckowsieci.pl

www.sieciaki.pl

www.kidprotect.pl

 Opracowała: Miłosława Jaźwiecka-Belter

POBIERZ: Program poprawy bezpieczeństwa

Drodzy Rodzice!

 

Zwracamy się z prośbą do rodziców i opiekunów, by w czasie  ferii zwracali szczególną uwagą na swoje dzieci.

dzieci_na_sankach

Oto kilka niezastąpionych rad

– niech  dziecko wraca do domu o ustalonej porze – jeszcze przed zapadnięciem zmroku;

– niech  nie rozmawia z osobami obcymi oraz nie wpuszczaj ich do swojego mieszkania;

– unika kontaktu z bezpańskimi psami;

– nie zjeżdża na sankach, nartach w pobliżu jezdni,

– niech nie jeździ na łyżwach po zamarzniętych jeziorach, stawach,

-dziecko poruszające się po drodze, po zmierzchu, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

– dzieci w wieku do lat 12, których wzrost jest niższy od 150 cm powinni być przewożone samochodem w specjalnych, atestowanych fotelikach, dostosowanych do wieku, wagi i wzrostu dziecka.

– obowiązkowo zapinamy dziecku pasy w samochodzie, nawet, jeśli jedziemy kilka kilometrów!!

images (1)

 

Zapamiętajmy jednak: największym zagrożeniem dla naszych pociech jest NUDA. Kiedy dzieci nie mają zorganizowanego wypoczynku, możemy być pewni – coś wymyślą.

INTERESUJ SIĘ JAK DZIECKO SPĘDZA WOLNY CZAS!!

 

STOP PRZEMOCY – KOMIKSY UCZNIÓW

Mateusz BEDNAREK

IMG_2526

 

 

Kamil KUCHEJDA

IMG_2527

Wiktoria NIEDZIELSKA

 

 

IMG_2524

 

DRODZY RODZICE!!!

 

W TROSCE O BEZPIECZEŃSTWO NASZYCH DZIECI PAMIĘTAJMY, ŻE;

 

1.Dziecko na rowerze, powinno;

  • mieć sprawny i prawidłowo wyposażony rower,
  • posiadać kartę rowerową, jeżeli porusza się rowerem po drodze,
  • zawsze używać kasku, jest obowiązkowy!

2.Dziecko poruszające się po drodze, po zmierzchu, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

3. Dzieci w wieku do lat 12, których wzrost jest niższy od 150 cm powinni być przewożone samochodem w specjalnych, atestowanych fotelikach, dostosowanych do wieku, wagi i wzrostu dziecka

4. Obowiązkowo zapinamy dziecku pasy w samochodzie, nawet, jeśli jedziemy kilka kilometrów!!

images