HYMN NASZEJ SZKOŁY
1.Raz, dwa, trzy podaj ręce,
Raz, dwa, trzy zróbmy krąg.
Uśmiech jest naszą cechą, mamy przyjaciół w krąg,
Uśmiech jest naszą cechą, mamy przyjaciół w krąg.
2. Raz, dwa, trzy otwórz serce,
Raz, dwa, trzy, wytęż słuch,
Krocz dzielnie wiedzy drogą, a będzie z Ciebie zuch,
Krocz dzielnie wiedzy drogą, a będzie z Ciebie zuch.
3. Patron nasz, ksiądz Kasperczyk
Wzorem jest, dla nas też.
Zbudował kościół w Turzy, zjednoczył całą wieś,
Zbudował kościół w Turzy, zjednoczył całą wieś.
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.
na lata 2013-2016, modyfikacja w roku szkolnym 2014/2015
POBIERZ:KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Cel główny:
- Dążenie do ciągłego rozwoju placówki i zapewnienia wysokich standardów opieki, kształcenia i wychowania.
Cele szczegółowe:
- Utrzymanie i podniesienie efektów kształcenia.
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom.
- Stworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się i partnerskim stosunkom pomiędzy wszystkimi podmiotami szkoły.
- Stworzenie szkoły:
- przyjaznej dla uczniów i rodziców,
- zapewniającej właściwy, zgodny z prawem oświatowym przebieg procesu dydaktycznego,
- promującej swoje osiągnięcia,
- związanej ze środowiskiem lokalnym,
- spełniającej oczekiwania środowiska,
- sprawnie zarządzanej,
- współpracującej zarówno z radą rodziców jak i organizacjami z terenu wsi i gminy.
- Cele i kierunki działania są znane i akceptowane przez wszystkie podmioty szkoły.
Dokumenty programowo związane z realizacją
- Program wychowawczy Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.
- Program profilaktyki Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.
- Plan nadzoru pedagogicznego opracowany corocznie przez dyrektora szkoły
- Plan pracy szkoły opracowany corocznie przez radę pedagogiczną
- Plany pracy wychowawców
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 22/2012/2013 z dn. 3.06.2013
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej
Szkoła Podstawowa w Turzy Śląskiej jest szkołą uczącą się, samodzielną w wyznaczaniu celów i zadań oraz w rozwiązywaniu swoich problemów, wspierającą uczniów w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i postaw niezbędnych w dorosłym życiu i pożądanych w nowoczesnym społeczeństwie, skoncentrowaną na uczniu – jego celach, potrzebach, możliwościach i oczekiwaniach.
Koncepcja pracy zakłada, że Szkoła Podstawowa w Turzy Śl. jest szkołą:
- Kompetentną – zatrudniającą kompetentną i wykwalifikowaną kadrę, skutecznie przygotowującą do egzaminów ;
- Wychowującą – kształtującą model wartości wsparty tradycją polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego;
- Bezpieczną – monitorowaną, walczącą z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmem i przemocą;
- Otwartą i pomocną – wspomagającą indywidualny rozwój każdego ucznia poprzez dostosowanie się do jego potrzeb i możliwości, otaczającą szczególną troską młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Przyjazną i partnerską– przyjazną wychowankom, szanującą podmiotowość ucznia;
- Nowoczesną – przygotowującą uczniów do współczesnych zadań i zmieniających się warunków życia;
- Spełniającą oczekiwania środowiska – dobrze współpracującą z rodzicami oraz dbającą o dobrą opinię w środowisku.
Model absolwenta Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej
Absolwent:
- jest świadomy swojej przynależności europejskiej, narodowej, etnicznej i kulturowej;
- zna zasady funkcjonowania społeczeństw opartych na demokracji i poszanowaniu praw człowieka;
- umiejętnie planuje i organizuje własną naukę;
- zna swoje zainteresowania i możliwości, potrafi;
- umie korzystać z różnych źródeł informacji;
- potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska zachodzące w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym kraju;
- jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za własne słowa i czyny;
- jest uczciwy i wiarygodny;
- jest kreatywny i przedsiębiorczy;
- jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi, bierze udział w akcjach charytatywnych;
- jest tolerancyjny i odznacza się wysoką kulturą osobistą;
- jest asertywny, posiada poczucie własnej wartości;
- prowadzi zdrowy tryb życia;
- dba o wygląd, ubiera się stosownie do miejsca i sytuacji; jest obiektywny, rzetelny, potrafi dokonać właściwyKoncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Turzy ŚląskiejMISJA SZKOŁYSzkoła Podstawowa w Turzy Śląskiej jest szkołą uczącą się, samodzielną w wyznaczaniu celów i zadań oraz w rozwiązywaniu swoich problemów, wspierającą uczniów w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i postaw niezbędnych w dorosłym życiu i pożądanych w nowoczesnym społeczeństwie, skoncentrowaną na uczniu – jego celach, potrzebach, możliwościach i oczekiwaniach.WIZJA SZKOŁYSzkoła Podstawowa w Turzy Śl. jest szkołą:
- Kompetentną – zatrudniającą kompetentną i wykwalifikowaną kadrę, skutecznie przygotowującą do egzaminów zewnętrznych i dalszego etapu kształcenia ;
- Wychowującą – kształtującą model wartości wsparty tradycją polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, wspierająca rodziców w procesie wychowania;
- Bezpieczną – monitorowaną, walczącą z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmem i przemocą;
- Otwartą i pomocną – wspomagającą indywidualny rozwój każdego ucznia poprzez dostosowanie się do jego potrzeb i możliwości, otaczającą szczególną troską młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Przyjazną i partnerską– przyjazną dla uczniów rodziców i nauczycieli, szanującą podmiotowość ucznia;
- Nowoczesną – przygotowującą uczniów do współczesnych zadań i zmieniających się warunków życia;
- Spełniającą oczekiwania środowiska – dobrze współpracującą z rodzicami oraz dbającą o dobrą opinię w środowisku.
Model absolwenta Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej
Absolwent:
- jest świadomy swojej przynależności europejskiej, narodowej, etnicznej i kulturowej;
- zna zasady funkcjonowania społeczeństw opartych na demokracji i poszanowaniu praw człowieka;
- umiejętnie planuje i organizuje własną naukę;
- zna swoje zainteresowania i możliwości, potrafi;
- umie korzystać z różnych źródeł informacji;
- potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska zachodzące w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym kraju;
- jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za własne słowa i czyny;
- jest uczciwy i wiarygodny;
- jest kreatywny i przedsiębiorczy;
- jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi, bierze udział w akcjach charytatywnych;
- jest tolerancyjny i odznacza się wysoką kulturą osobistą;
- jest asertywny, posiada poczucie własnej wartości;
- prowadzi zdrowy tryb życia;
- dba o wygląd, ubiera się stosownie do miejsca i sytuacji;
- jest obiektywny, rzetelny, potrafi dokonać właściwych wyborów,GŁÓWNE OBSZARY WDRAŻANIA KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
Obszar Zadania Osoby odpowiedzialne Oferta edukacyjna - Oferta edukacyjna skierowana jest zarówno do uczniów zdolnych jak i mających trudności w nauce.
- Szkoła analizuje potrzeby uczniów.
- Zajęcia edukacyjne uwzględniają potrzeby uczniów i możliwości placówki.
- Szkoła inspiruje uczniów do udziału w zawodach i konkursach oraz promuje ich osiągnięcia.
- Uczniowie uczestniczą w zróżnicowanych zajęciach pozalekcyjnych rozwijających ich zainteresowania.
- Uczniowie uczestniczą w zajęciach wyrównujących braki i zwiększających ich szanse edukacyjne.
- Szkoła zmierza do zwiększenia oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów poprzez planowany udział w projektach unijnych skierowanych zarówno na rozwój ucznia jak i zmierzających do zwiększenia bazy materiałowej szkoły.
- Obok rozwoju intelektualnego istotny jest rozwój fizyczny dziecka, dlatego też w miarę możliwości szkoła stara się stworzyć bogatą ofertę zajęć sportowych.
- Uczniowie uczestniczą w kulturze poprzez udział w imprezach kulturalnych szkolnych i pozaszkolnych.
Dyrektor,Wicedyrektor,Przewodniczący zespołów przedmiotowych,Nauczyciele,Pedagog, Bibliotekarz,
Świetlica
Przebieg procesów dydaktycznych - Procesy dydaktyczne przebiegają zgodnie z prawem oświatowym.
- W szkole przestrzega się zasad WSO.
- Uczniowie i rodzice znają WSO oraz wymagania edukacyjne.
- Cele procesu kształcenia są dokładnie sprecyzowane i skierowane na rozwój ucznia.
- Nauczyciele stosują właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne metody pracy.
Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele Efekty kształcenia - Uczniowie uzyskują wysoką średnią punktów na sprawdzianie zewnętrznym.
- Wszyscy uczniowie uzyskują promocję do następnej klasy.
- Absolwenci podejmują naukę na dalszym etapie kształcenia i radzą sobie z wymaganiami stawianymi przed nimi w gimnazjum.
- Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach, turniejach, olimpiadach.
- Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów oraz wyniki sprawdzianu zewnętrznego i wykorzystuje wnioski z analiz do podnoszenia efektów kształcenia.
Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Przewodniczący zespołów przedmiotowych Bezpieczeństwo, profilaktyka,opieka i wychowanie - Szkoła zapewnia uczniom i pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy zarówno podczas zajęć lekcyjnych jak i wycieczek oraz imprez szkolnych.
- Szkoła realizuje program wychowawczy i profilaktyki, które uwzględniają potrzeby uczniów i podlegają ewaluacji.
- Nauczyciele i uczniowie przestrzegają ustaleń zawartych w regulaminach i procedurach obowiązujących w szkole.
- W trosce o rozwój dziecka nauczyciele uczący w danej klasie ściśle współpracują z wychowawcą klasy, pedagogiem i opiekunem świetlicy.
- W szkole są jasno określone i przestrzegane wymagania dotyczące pożądanych zachowań i obowiązków uczniów.
- Szkoła stwarza warunki do rozwoju samorządności i inicjatywy uczniów.
- Szkoła zapewnia uczniom różne formy pomocy.
- Szkoła zapewnia uczniom udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Szkoła kształtuje u uczniów postawy patriotyczne i obywatelskie.
- Szkoła realizuje programy prozdrowotne i popularyzuje zdrowy styl życia.
Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Pedagog,Świetlica, Higienistka
szkolna
Baza dydaktyczna - Budynek jest funkcjonalnie zagospodarowany i estetycznie urządzony oraz spełnia wymagania bhp.
- Należy dążyć do takiej sytuacji, aby wszystkie pomieszczenia szkoły i ich wyposażenie zapewniały realizację jej zadań statutowych poprzez systematyczne dokonywanie napraw, modernizacji i remontów.
- Księgozbiór i ilość pomocy dydaktycznych są wystarczające do realizacji przyjętych programów dydaktyczno -wychowawczych.
- Zaplecze sanitarne, szatnia i blok kuchenny odpowiadają potrzebom szkoły.
- Szkoła posiada sprzęt audiowizualny i ksero służące nauczycielom do przygotowania materiałów na zajęcia, a także dostęp do laptopów i Internetu w pracowni komputerowej i pokoju nauczycielskim.
- Należy zadbać o dostęp do Internetu w salach klas I-III oraz dokończyć zakładanie łącz internetowych w salach klas IV-VI.
- W szkole systematycznie wyposaża się sale lekcyjne w pomoce dydaktyczne, zwłaszcza umożliwiające korzystanie z technik multimedialnych (tablice interaktywne, laptopy).
- Uczniowie mają dostęp do sali gimnastycznej.
- Należy zadbać o atrakcyjne miejsce spędzania przerw i niektórych zajęć przez uczniów na świeżym powietrzu(zagospodarowanie patio).
Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Bibliotekarz,Pracownicy Zarządzanie - Szkoła jest sprawnie i skutecznie zarządzana.
- Nauczyciele, rodzice i uczniowie znają i akceptują cele i kierunki działania.
- Nauczyciele są zaangażowani w proces planowania i realizacji zaplanowanych działań, akceptują je i rozumieją.
- Wszystkie podmioty szkoły tworzą lub modyfikują koncepcję pracy szkoły.
DyrektorWicedyrektorNauczyciele Nadzór pedagogiczny - Nadzór pedagogiczny wpływa na rozwój i doskonalenie pracy szkoły.
- Dyrektor opracowuje plan nadzoru i przedstawia sprawozdanie z jego realizacji zgodnie z przepisami prawa.
- W placówce dokonywana jest ewaluacja wewnętrzna, monitorowanie, kontrola oraz wspomaganie nauczycieli.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli podyktowane jest potrzebami kadry pedagogicznej i szkoły w tym zakresie.
- Wnioski z ewaluacji służą do podnoszenia jakości pracy szkoły.
- W szkole monitoruje się wdrażanie podstawy programowej.
Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele Promocja szkoły - W szkole działa zespół do spraw promocji, a wyznaczeni nauczyciele publikują informacje o szkole na stronach internetowych, w prasie lokalnej, prowadzą kronikę.
- Szkoła organizuje imprezy promujące placówkę, takie jak spotkanie z wybitnymi absolwentami, 20- lecie istnienia szkoły podstawowej w budynku szkolnym i 130- lecie istnienia placówek oświatowych we wsi Turza (2015 rok).
- Promocja szkoły ukierunkowana jest na zapewnienie pozytywnej opinii o placówce w środowisku.
DyrektorWicedyrektorNauczyciele Współpraca ze środowiskiem - Szkoła współpracuje z radą rodziców oraz placówkami i organizacjami z terenu wsi i gminy.
- Szkoła informuje o swojej działalności środowisko lokalne poprzez prasę, strony internetowe, gazetki szkolne, imprezy środowiskowe.
DyrektorWicedyrektorNauczyciele