HYMN  NASZEJ SZKOŁY

 

1.Raz, dwa, trzy podaj ręce,

Raz, dwa, trzy zróbmy krąg.

Uśmiech jest naszą cechą, mamy przyjaciół w krąg,

Uśmiech jest naszą cechą, mamy przyjaciół w krąg.

 

2. Raz, dwa, trzy otwórz serce,

Raz, dwa, trzy, wytęż słuch,

Krocz dzielnie wiedzy drogą, a będzie z Ciebie zuch,

Krocz dzielnie wiedzy drogą, a będzie z Ciebie zuch.

 

3. Patron nasz, ksiądz Kasperczyk

Wzorem jest, dla nas też.

Zbudował kościół w Turzy, zjednoczył całą wieś,

Zbudował kościół w Turzy, zjednoczył całą wieś.

 

IMG_2528

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.

na lata 2013-2016, modyfikacja w roku szkolnym 2014/2015

POBIERZ:KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

Cel główny:

 

  1. Dążenie do ciągłego rozwoju placówki i zapewnienia wysokich standardów opieki, kształcenia i wychowania.

 

Cele szczegółowe:

  1. Utrzymanie i podniesienie efektów kształcenia.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom.
  3. Stworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się i partnerskim stosunkom pomiędzy wszystkimi podmiotami szkoły.
  4. Stworzenie szkoły:
  • przyjaznej dla uczniów i rodziców,
  • zapewniającej właściwy, zgodny z prawem oświatowym przebieg procesu dydaktycznego,
  • promującej swoje osiągnięcia,
  • związanej ze środowiskiem lokalnym,
  • spełniającej oczekiwania środowiska,
  • sprawnie zarządzanej,
  • współpracującej zarówno z radą rodziców jak i organizacjami z terenu wsi i gminy.
  1. Cele i kierunki  działania są znane i akceptowane przez wszystkie podmioty szkoły.

 

Dokumenty programowo związane z realizacją

 

  1. Program wychowawczy Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.
  2. Program profilaktyki Szkoły Podstawowej im. ks. E. Kasperczyka w Turzy Śl.
  3. Plan nadzoru pedagogicznego opracowany corocznie przez dyrektora szkoły
  4. Plan pracy szkoły opracowany corocznie przez radę pedagogiczną
  5. Plany pracy wychowawców

 

Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 22/2012/2013 z dn. 3.06.2013

 

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej

Szkoła Podstawowa w Turzy Śląskiej jest szkołą uczącą się, samodzielną w wyznaczaniu celów i zadań oraz w rozwiązywaniu swoich problemów, wspierającą uczniów w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i postaw niezbędnych w dorosłym życiu i pożądanych w nowoczesnym społeczeństwie, skoncentrowaną na uczniu – jego celach, potrzebach, możliwościach i oczekiwaniach.

Koncepcja pracy zakłada, że Szkoła Podstawowa w Turzy Śl. jest szkołą:

  • Kompetentną – zatrudniającą kompetentną i wykwalifikowaną kadrę, skutecznie przygotowującą do egzaminów ;
  • Wychowującą – kształtującą model wartości wsparty tradycją polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego;
  • Bezpieczną – monitorowaną, walczącą z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmem i przemocą;
  • Otwartą i pomocną – wspomagającą indywidualny rozwój każdego ucznia poprzez dostosowanie się do jego potrzeb i możliwości, otaczającą szczególną troską młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • Przyjazną i partnerską– przyjazną wychowankom, szanującą podmiotowość ucznia;
  • Nowoczesną – przygotowującą uczniów do współczesnych zadań i zmieniających się warunków życia;
  • Spełniającą oczekiwania środowiska – dobrze współpracującą z rodzicami oraz dbającą o dobrą opinię w środowisku.

Model absolwenta Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej

Absolwent:

  • jest świadomy swojej przynależności europejskiej, narodowej, etnicznej i kulturowej;
  • zna zasady funkcjonowania społeczeństw opartych na demokracji i poszanowaniu praw człowieka;
  • umiejętnie planuje i organizuje własną naukę;
  • zna swoje zainteresowania i możliwości, potrafi;
  • umie korzystać z różnych źródeł informacji;
  • potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska zachodzące w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym kraju;
  • jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za własne słowa i czyny;
  • jest uczciwy i wiarygodny;
  • jest kreatywny i przedsiębiorczy;
  • jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi, bierze udział w akcjach charytatywnych;
  • jest tolerancyjny i odznacza się wysoką kulturą osobistą;
  • jest asertywny, posiada poczucie własnej wartości;
  • prowadzi zdrowy tryb życia;
  • dba o wygląd, ubiera się stosownie do miejsca i sytuacji; jest obiektywny, rzetelny, potrafi dokonać właściwyKoncepcja pracy Szkoły Podstawowej w Turzy ŚląskiejMISJA SZKOŁYSzkoła Podstawowa w Turzy Śląskiej jest szkołą uczącą się, samodzielną w wyznaczaniu celów i zadań oraz w rozwiązywaniu swoich problemów, wspierającą uczniów w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i postaw niezbędnych w dorosłym życiu i pożądanych w nowoczesnym społeczeństwie, skoncentrowaną na uczniu – jego celach, potrzebach, możliwościach i oczekiwaniach.WIZJA SZKOŁYSzkoła Podstawowa w Turzy Śl. jest szkołą:
    • Kompetentną – zatrudniającą kompetentną i wykwalifikowaną kadrę, skutecznie przygotowującą do egzaminów zewnętrznych i dalszego etapu kształcenia ;
    • Wychowującą – kształtującą model wartości wsparty tradycją polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, wspierająca rodziców w procesie wychowania;
    • Bezpieczną – monitorowaną, walczącą z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmem i przemocą;
    • Otwartą i pomocną – wspomagającą indywidualny rozwój każdego ucznia poprzez dostosowanie się do jego potrzeb i możliwości, otaczającą szczególną troską młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
    • Przyjazną i partnerską– przyjazną dla uczniów rodziców i nauczycieli, szanującą podmiotowość ucznia;
    • Nowoczesną – przygotowującą uczniów do współczesnych zadań i zmieniających się warunków życia;
    • Spełniającą oczekiwania środowiska – dobrze współpracującą z rodzicami oraz dbającą o dobrą opinię w środowisku.

    Model absolwenta Szkoły Podstawowej w Turzy Śląskiej

    Absolwent:

    • jest świadomy swojej przynależności europejskiej, narodowej, etnicznej i kulturowej;
    • zna zasady funkcjonowania społeczeństw opartych na demokracji i poszanowaniu praw człowieka;
    • umiejętnie planuje i organizuje własną naukę;
    • zna swoje zainteresowania i możliwości, potrafi;
    • umie korzystać z różnych źródeł informacji;
    • potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska zachodzące w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym kraju;
    • jest świadomy odpowiedzialności i konsekwencji za własne słowa i czyny;
    • jest uczciwy i wiarygodny;
    • jest kreatywny i przedsiębiorczy;
    • jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi, bierze udział w akcjach charytatywnych;
    • jest tolerancyjny i odznacza się wysoką kulturą osobistą;
    • jest asertywny, posiada poczucie własnej wartości;
    • prowadzi zdrowy tryb życia;
    • dba o wygląd, ubiera się stosownie do miejsca i sytuacji;
    • jest obiektywny, rzetelny, potrafi dokonać właściwych wyborów,GŁÓWNE OBSZARY WDRAŻANIA KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
      Obszar Zadania Osoby odpowiedzialne
      Oferta edukacyjna
      • Oferta edukacyjna skierowana jest zarówno         do uczniów zdolnych jak i mających trudności                        w nauce.
      • Szkoła analizuje potrzeby uczniów.
      • Zajęcia edukacyjne uwzględniają potrzeby uczniów i możliwości placówki.
      • Szkoła inspiruje uczniów do udziału w zawodach  i konkursach oraz promuje ich osiągnięcia.
      • Uczniowie uczestniczą w zróżnicowanych zajęciach  pozalekcyjnych rozwijających ich zainteresowania.
      • Uczniowie uczestniczą w zajęciach wyrównujących braki i zwiększających ich szanse edukacyjne.
      • Szkoła zmierza do zwiększenia oferty zajęć pozalekcyjnych  dla uczniów poprzez planowany udział   w projektach unijnych skierowanych zarówno na rozwój ucznia jak              i zmierzających do zwiększenia  bazy materiałowej szkoły.
      • Obok rozwoju intelektualnego istotny jest rozwój fizyczny dziecka, dlatego też w miarę możliwości szkoła stara się stworzyć bogatą ofertę  zajęć sportowych.
      • Uczniowie uczestniczą w kulturze poprzez udział w imprezach kulturalnych szkolnych i pozaszkolnych.

       

      Dyrektor,Wicedyrektor,Przewodniczący zespołów przedmiotowych,Nauczyciele,Pedagog,

      Bibliotekarz,

      Świetlica

      Przebieg procesów dydaktycznych
      • Procesy dydaktyczne przebiegają zgodnie z prawem oświatowym.
      • W szkole przestrzega się zasad WSO.
      • Uczniowie i rodzice znają WSO oraz wymagania edukacyjne.
      • Cele procesu kształcenia są dokładnie sprecyzowane i skierowane na rozwój ucznia.
      • Nauczyciele stosują właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne metody pracy.

       

      Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele
      Efekty kształcenia
      • Uczniowie uzyskują wysoką  średnią punktów na sprawdzianie zewnętrznym.
      • Wszyscy uczniowie uzyskują promocję do następnej klasy.
      • Absolwenci podejmują naukę na dalszym etapie kształcenia i radzą sobie z wymaganiami stawianymi przed nimi w gimnazjum.
      • Uczniowie odnoszą sukcesy w konkursach, turniejach, olimpiadach.
      • Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów oraz wyniki sprawdzianu zewnętrznego  i wykorzystuje wnioski z   analiz                             do podnoszenia efektów kształcenia.

       

      Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Przewodniczący zespołów przedmiotowych 
      Bezpieczeństwo, profilaktyka,opieka i wychowanie
      • Szkoła zapewnia uczniom i pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy zarówno podczas zajęć lekcyjnych jak  i wycieczek  oraz imprez szkolnych.
      • Szkoła realizuje program wychowawczy i profilaktyki, które uwzględniają potrzeby uczniów i podlegają ewaluacji.
      • Nauczyciele i uczniowie przestrzegają ustaleń zawartych w  regulaminach i procedurach obowiązujących w szkole.
      • W trosce o rozwój dziecka nauczyciele uczący w danej klasie ściśle współpracują                                z wychowawcą klasy, pedagogiem i opiekunem świetlicy.
      • W szkole są jasno określone i przestrzegane wymagania dotyczące pożądanych zachowań i obowiązków uczniów.
      • Szkoła stwarza warunki do rozwoju samorządności i inicjatywy uczniów.
      • Szkoła zapewnia uczniom różne formy pomocy.
      • Szkoła zapewnia uczniom udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej.
      • Szkoła kształtuje u uczniów postawy patriotyczne i obywatelskie.
      • Szkoła realizuje programy prozdrowotne                       i popularyzuje zdrowy styl życia.

       

      Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Pedagog,Świetlica,

      Higienistka

      szkolna

      Baza dydaktyczna
      • Budynek jest funkcjonalnie zagospodarowany                    i estetycznie urządzony oraz spełnia wymagania bhp.
      • Należy dążyć do takiej sytuacji, aby wszystkie pomieszczenia szkoły i ich wyposażenie zapewniały realizację jej zadań statutowych poprzez systematyczne dokonywanie napraw, modernizacji i remontów.
      • Księgozbiór i ilość pomocy dydaktycznych są wystarczające do realizacji przyjętych programów dydaktyczno -wychowawczych.
      • Zaplecze sanitarne, szatnia i blok kuchenny odpowiadają potrzebom szkoły.
      • Szkoła posiada sprzęt audiowizualny i ksero służące nauczycielom do przygotowania materiałów na zajęcia, a także dostęp                       do laptopów i Internetu w pracowni komputerowej i pokoju nauczycielskim.
      • Należy zadbać o dostęp do Internetu w salach klas I-III oraz dokończyć zakładanie łącz  internetowych  w salach  klas IV-VI.
      • W szkole systematycznie wyposaża się sale lekcyjne w pomoce dydaktyczne, zwłaszcza umożliwiające korzystanie z technik multimedialnych (tablice interaktywne, laptopy).
      • Uczniowie mają dostęp  do sali gimnastycznej.

       

      • Należy zadbać o atrakcyjne miejsce spędzania przerw i niektórych zajęć przez uczniów                na świeżym powietrzu(zagospodarowanie patio).

       

      Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele,Bibliotekarz,Pracownicy
      Zarządzanie
      • Szkoła jest sprawnie i skutecznie zarządzana.
      • Nauczyciele, rodzice i uczniowie znają                               i akceptują cele i kierunki działania.
      • Nauczyciele są zaangażowani w proces planowania i realizacji zaplanowanych działań, akceptują je i rozumieją.
      • Wszystkie podmioty szkoły tworzą lub modyfikują koncepcję pracy szkoły.

       

      DyrektorWicedyrektorNauczyciele
      Nadzór pedagogiczny
      • Nadzór pedagogiczny wpływa na rozwój i doskonalenie pracy szkoły.
      • Dyrektor opracowuje plan nadzoru  i przedstawia sprawozdanie z jego realizacji zgodnie z przepisami prawa.
      • W placówce dokonywana jest ewaluacja wewnętrzna, monitorowanie, kontrola                    oraz wspomaganie nauczycieli.
      • Doskonalenie zawodowe nauczycieli podyktowane jest potrzebami kadry pedagogicznej i szkoły w tym zakresie.
      • Wnioski z ewaluacji służą do podnoszenia jakości pracy szkoły.
      • W szkole monitoruje się wdrażanie podstawy programowej.
      Dyrektor,Wicedyrektor,Nauczyciele
       Promocja szkoły
      • W szkole działa zespół do spraw promocji,  a wyznaczeni nauczyciele publikują informacje               o szkole na stronach internetowych, w  prasie lokalnej, prowadzą kronikę.
      • Szkoła organizuje imprezy promujące placówkę, takie jak spotkanie z wybitnymi absolwentami,  20- lecie istnienia szkoły podstawowej  w budynku szkolnym i 130- lecie istnienia placówek oświatowych we wsi Turza (2015 rok).
      • Promocja szkoły ukierunkowana jest na zapewnienie  pozytywnej opinii o placówce                     w środowisku.

       

       

       

      DyrektorWicedyrektorNauczyciele 
      Współpraca ze środowiskiem
      • Szkoła współpracuje z radą rodziców oraz placówkami i organizacjami z terenu wsi                       i gminy.
      • Szkoła informuje o swojej działalności środowisko lokalne poprzez prasę, strony internetowe, gazetki szkolne, imprezy środowiskowe.

       

      DyrektorWicedyrektorNauczyciele