Mistrzowie Polskiej Mowy
Język jest zwierciadłem, w którym odbijają się dzieje mówiącego nim narodu. Ten fakt od dawna wykorzystują uczeni, którzy poprzez badanie naszych wypowiedzi, starają się wskazać drogi rozwoju polszczyzny. Zadanie to nie jest łatwe, gdyż gwałtowny rozwój cywilizacji i niekontrolowany napływ informacji właściwy dla epoki współczesnej sprawiają, iż „zalewani” jesteśmy wiadomościami, które nieraz pełne są błędów języków.
Historia Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
Aby uchronić język, który bez wątpienia stanowi największe dobro każdego narodu, 17 listopada 1999 roku podczas 30 Sesji Konferencji Generalnej UNESCO ogłoszono konieczność zorganizowania Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Celem tego święta stało się podkreślenie bogactwa różnorodności języków świata, promocja wielojęzyczności, a także zwrócenie uwagi na języki zagrożone i ginące (do których zalicza się 43% wszystkich aktualnie używanych języków).
Na datę obchodów Dnia Języka Ojczystego wybrano 21 lutego. Dzień ten upamiętnia wydarzenia z 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu) doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego (bangla) – za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w Turzy Śląskiej
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w Szkole Podstawowej w Turzy Śląskiej zorganizowany został konkurs dla klas V i VI zatytułowany Zostań Mistrzem Polskiej Mowy. Miał on na celu promowanie kultury języka, wyrabianie w uczniach świadomości językowej i umiejętności sprawnego posługiwania się językiem jako narzędziem komunikacji. Przedstawiciele klas V i VI musieli wykazać się doskonałą znajomością zasad ortograficznych, bogactwem językowym, nienagannym stylem oraz oczywiście wrażliwością na różnego rodzaju błędy językowe, począwszy od usterek składniowych, po fleksyjne, nie omijając także błędów z zakresu użycia związków frazeologicznych.
Konkurencje, przygotowane przez panią Zuzannę Krótki oraz panią Bernadetę Budnik, były bardzo urozmaicone. Wpierw uczniowie musieli wskazać właściwy zapis ortograficzny, następnie wybierali jeden z kłopotliwych wariantów leksykalnych, poprawiali błędy frazeologiczne, odgadywali właściwe formy frazeologizmów na podstawie ilustracji oraz scenek dramowych, także – co wydaje się niezwykle trudne – poprawiali błędy obecne w zeszytach ich rówieśników.
Okazało się, że uczniowie świetnie poradzili sobie we wszystkich, jakże trudnych konkurencjach. Rywalizacja była niezwykle wyrównana i zaciekła, każda klasa chciała wszak zasłużyć na miano Mistrza Polskiej Mowy. Najlepiej spisała się klasa VI b, drugie miejsce zajęła klasa V a, trzecie VI a, czwarte V b.
Opisywanym zmaganiom towarzyszył ogromny humor oraz wzajemna życzliwość. Najistotniejsze wydaje się jednak to, że młodzież dostrzega konieczność pielęgnowania języka jako najcenniejszego dobra narodowego.
Zuzanna Krótki
Więcej zdjęć w zakładce GALERIA
A oto Mistrzowie